Neem contact op met de zorginstelling
Neem contact op met de zorginstelling bij wie u op de wachtlijst staat voor opname.
Heeft u een indicatie voor de Wet langdurige zorg (Wlz) maar kunt u niet direct terecht bij de zorginstelling van uw keus? Dan komt u op een wachtlijst. Wij leggen u uit wat dit betekent. En wat u zelf kunt doen.
Hoe lang u op de wachtlijst staat, is afhankelijk van het aantal mensen op de wachtlijst en het aantal plekken dat vrijkomt bij de betreffende zorginstelling. Soms krijgt iemand die korter wacht voorrang als er heel dringend zorg nodig is. De zorginstelling ziet op de wachtlijst aan uw wachtstatus hoe dringend u zorg nodig heeft.
Iedereen op de wachtlijst heeft een wachtstatus. Met die wachtstatus brengt uw zorginstelling in beeld hoe dringend uw zorgvraag is. Aan die wachtstatus wordt ook een classificatie toegevoegd. Daarmee wordt aangeven wat uw situatie is, bijvoorbeeld of er sprake is van doorstroom uit een ziekenhuis en of dat u specifieke wensen heeft. Mogelijke wensen zijn dat u graag samen met uw partner wilt verhuizen of dat u voorkeur heeft voor een bepaalde locatie, omdat deze dichtbij uw huidige woonplaats is of u een bepaalde culturele achtergrond heeft.
Er zijn 4 wachtstatussen:
Wilt u uw wachtstatus of classificatie weten? Vraag het aan de zorginstelling van uw voorkeur. Klopt uw wachtstatus met classificatie niet of bent u het er niet mee eens? Bespreek dit dan met de zorginstelling. Bespreek ook welke andere mogelijkheden er zijn.
Lees meer over wachtstatussen in deze in deze infographic.
Wilt u opgenomen worden in een zorginstelling, maar is er nog geen plek voor u? En heeft u wel zorg nodig? Dan kunt u tijdelijk andere zorg krijgen. Dat noemen we overbruggingszorg. U kunt dan denken aan thuiszorg en/of dagbesteding. Bespreek de mogelijkheden met de zorginstelling waar u al zorg van ontvangt of bij wie u op de wachtlijst staat voor opname.
Vindt u dat u te lang moet wachten op de zorginstelling van uw voorkeur en is de zorg thuis (overbruggingszorg) niet meer goed te regelen of is deze niet meer voldoende voor u? Dan kunt u ook (tijdelijk) worden opgenomen in een andere zorginstelling. U kunt intussen wel op de wachtlijst blijven staan bij de zorginstelling van uw voorkeur. Bespreek dit ook met uw zorginstelling of neem contact op met onze zorgadviseurs. Wij houden ook in de gaten dat u op tijd zorg ontvangt. Het kan daarom zijn dat CZ zorgkantoor contact met u opneemt om te vragen of u (tijdelijk) van een andere zorgverlener zorg wilt ontvangen.
Neem contact op met de zorginstelling bij wie u op de wachtlijst staat voor opname.
Bekijk samen welke zorg u nodig heeft.
Uw zorginstelling zoekt uit wie uw zorg (tijdelijk) kan leveren.
Uw zorginstelling dient een aanvraag in bij ons, eventueel voor extra zorg thuis om de wachtperiode te overbruggen.
Wij beoordelen de aanvraag. Is alles goed? Dan krijgt u de zorg die u nodig heeft.